[ terug ]    

De Prijs

Beste lokale handelaar, denk jij ook dat prijs de belangrijkste factor is waarop een consument een product of winkel selecteert? 
Dat je tegenwoordig wel de prijsstrijd aan moet gaan om te kunnen concurreren?   Nou, dan heb je het mis!
En hier leggen we jou uitwaarom.  Prijs kan absoluut een factor zijn in het beslissingsproces van je klant, daar is geen twijfel over mogelijk.
En dat het voor de ene doelgroep een grotere rol speelt dan voor de andere, is ook een gegeven.  Maar de belángrijkste factor?   
Nee, dat is het in het merendeel van de gevallen niet.
Er zijn andere zaken waar een consument (bewust of onbewust) veel meer waarde aan hecht.  Zaken die ervoor zorgen dat welk prijskaartje er aan een product hangt, er minder toe doet. Welke zaken zijn dat dan?  Het is niet de prijs, het is de waarde!
William Poundstone toont datzelfde probleem aan met diverse experimenten die hij beschrijft in zijn boek ‘Priceless’. Hij laat zien dat mensen geen flauw idee hebben wat een product mag kosten, maar dat we dit met name bepalen door een prijs te vergelijken met andere prijzen.
Ja, mensen hebben aandacht voor de prijs en voor een eventuele korting.  Maar de achterliggende reden daarvoor is niet de prijs op zich, het is waarde. Hoe is de prijs van dit product in vergelijking met een ander product?  Of hoe is de kortingsprijs van dit product vergeleken met de oude prijs?
Dat is de manier waarop we waarde bepalen.  Als we een flinke korting krijgen, of als het ene product stukken goedkoper is dan het andere,
dan zijn we er zeker van dat het product een goede waarde heeft. Dan weten we zeker dat we ons geld op een goede manier besteden.
Je klant focust zich op waarde, niet op de prijs op zich. Je klant wil gewoon zeker weten dat hij of zij een goede deal sluit, dat hij of zij met iets de deur uitloopt wat evenveel of zelfs meer waarde heeft dan het geld wat in jouw kassa achterblijft.
Dat betekent dat er naast een focus op prijs, ook een andere mogelijkheid is:  het focussen op waarde. Het laten zien dat dat ene product zijn prijs meer dan waard is, omdat het product de klant enorm veel voordelen oplevert. Het is uw taak een "meerwaarde" te geven aan je product dat jezelf met zorg hebt uitgezocht en op kwaliteit hebt gecontrolleerd.
Wat die voordelen zijn?  Dat is aan jou om te vinden. Wellicht brengt jouw product de klant gemak, tijdwinst, een leven lang plezier, een vorm van status, een betere gezondheid.  Wat het ook is, zorg dat je overduidelijk benadrukt wat de waarde is van je artikel. Want dat beïnvloedt het gewicht wat die klant hangt aan dat prijskaartje.
De prijs zegt ook niet alles, het is de omgeving, de sfeer en de beleving, het advies en bijstand van de verkoper, het maakt uw klant bewuster van het goede product, alles is perceptie!  In andere woorden: de locatie waar een  een product wordt gekocht en door wie het word voorgesteld, dat maakt een verschil in wat een consument wil betalen.
Denk ook maar eens aan Starbucks. Hoe komen zij ermee weg om 3 of 4 euro voor een kopje koffie te vragen, terwijl concurrenten misschien maar 2 euro vragen? Zeker weten dat de inrichting, de namen van de drankjes (want tja, een Iced Caffè Mocha klinkt stukken specialer dan een kopje koffie), de hele ervaring en alle kleine details van de zaak hieraan in grote mate bijdragen.
Kijk dus eens naar je winkel. Heb je een omgeving gecreëerd die waarde uitstraalt? Die duidelijk onderscheidend is ten opzichte van wat je concurrent doet? Denk tot in de kleine details: de verpakking die je gebruikt, je POS‑materiaal en de aankleding van je presentaties, bijvoorbeeld.
Straffer nog: Het is niet de prijs, het is de service!
Jouw service doet er ook absoluut toe en is op dat moment exclusief voor het product dat je aan je klant verkoopt. Onderzoek toont aan dat het vier keer zo waarschijnlijk is dat je klant naar de concurrent gaat vanwege de service, niet vanwege de prijs of het product.
Prijs is niet de  belangrijke ergernis van de consument, slechte customer service is dat wel en bovenal vriendelijkheid en bereidheid de klant te adviseren!
En een ander onderzoek toont aan dat 81 procent van de Europese shoppers meer zou willen betalen voor een geweldige customer service.

Dus lokale handelaar, geef de beste service en je bind je klanten aan jou!
 



 
 



   
 
  LOGIN


LOKAALWEB Media
Leopold II Laan 35
9200 Dendermonde
052.20.06.62
0470.20.06.00
info@lokaalweb.be